چرا آموزش رایگان؟

** تمامی آموزش ها، کلاس ها و اطلاعات ارائه شده توسط وب سایت صخره نورد CLIFFHANGER.IR کاملا رایگان هستند **

از دیرباز ورزش کوهنوردی و شاخه های وابسته به آن در دسته ورزش های گران قیمت بوده اند. گرچه که می توان یک کوهپیمایی آخر هفته را بدون هزینه و یا با هزینه ای اندک اجرا نمود اما هیچگاه نمی توان یک مسیر اسپورت یا یک دیواره 100 متری را با همان مقدار هزینه صعود کرد.

به طور کلی هزینه های یک برنامه سنگ نوردی به چهار دسته تقسیم می شوند. هزینه آموزش، تجهیزات انفرادی، تجهیزات گروهی و ایاب و ذهاب.

برای یک سنگنوردی ایمن و لذت بخش وجود آموزش و تجهیزات انفرادی و گروهی امری لازم و ضروری است. با فرض اجرای برنامه در نزدیکی شهر و چشم پوشی از هزینه های ایاب و ذهاب به بررسی سایر هزینه ها می پردازیم. از آنجایی که هزینه های تجهیزات کوهنوردی و بالاخص تجهیزات فنی سنگنوردی بسیار زیاد است؛ وقتی کارآموزان به سختی هزینه های خرید تجهیزات (انفرادی و گروهی) را پرداخت می کنند، دیگر پرداخت هزینه های آموزش برایشان غیر ممکن می شود.

عمدتا در کشور ما برای کاهش هزینه های آموزش و خرید تجهیزات تنها یک راه وجود دارد و آن هم عضویت در گروه ها و باشگاه های کوهنوردی است. عموما عضویت در اینگونه گروه ها در آغاز روش خوبی به نظر می رسد اما معمولا مشکلاتی را نیز به همراه دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

عدم برنامه ریزی صحیح در برگزاری کلاس ها، استفاده از مربیان کم تجربه یا بی تجربه، استفاده از سنگ نوردان ماهر به جای مربیان با تجربه، استفاده از تجهیزات فرسوده، نامناسب و حادثه ساز، کمبود تجهیزات و یا در دسترس نبودن همیشگی آن ها، عدم رعایت ترتیب در ارائه مباحث و آموزش ها، وجود اختلاف نظر بین مربیان و مسئولین گروه ها، حضور کارآموزان نا مستعد در کلاس ها، جدی گرفته نشدن کلاس ها و آموزش ها از سوی مجریان و شرکت کنندگان و مشکلاتی از لین دست. از این رو بسیاری از علاقه مندان به سنگنوردی دچار سرخوردگی می شوند و یا در مسیری پر مخاطره و حادثه ساز قرار می گیرند.

آموزش در تمامی کارها امری مهم و تعیین کننده است بالاخص در کوهنوردی که با جان کوهنوردان گره خورده اهمیت آن دو چندان می شود. از سوی دیگر همواره این سوال مطرح بوده که آموزش باید رایگان باشد و یا هزینه بر. به طور کلی هر مربی و آموزگاری برای رسیدن به این درجه هزینه هایی را پرداخت نموده. حتی اگر هیچ هزینه مالی برای رسیدن به این جایگاه متحمل نشده باشد، زمان قابل توجهی را  برای آموختن و تمرین صرف کرده که به مراتب ارزشی والاتر از هزینه های مالی دارد. بنابراین دریافت هزینه برای آموختن به دیگران به خودی خود کار اشتباهی نیست. اما متاسفانه در دهه اخیر به دلیل جلب توجه بیشتر به کوهنوردی و شاخه های آن بازار سیاهی برای آموزش کارآموزان به راه افتاده که بسیاری از علاقه مندان را  دچار مشکل کرده است. دریافت هزینه های گزاف در قبال آموزش های پوچ و بی ارزش، برگزاری تورهای تفریحی در مکان های فنی و تخصصی بدون آموزش که بار ها حادثه هایی را به دنبال داشته، تمرین و آموزش با تجهیزات مستهلک و … از جمله این مشکلات هستند.

متاسفانه سازمان ها و نهاد های کشوری فعال در زمینه کوهنوردی نیز با تعیین قوانین و مقررات نامناسب، افزایش هزینه های کارآموزی ها، عدم نظارت کافی بر دانش و تجربه مربیان، عدم نظارت بر کیفیت برگزاری کلاس ها، گردآوری طرح درس های ناقص و برگزاری کارآموزی های ناقص تر خواسته یا نا خواسته به این مشکل دامن زده اند.

در کمال تاسف شاهدیم که باشگاه ها، آموزشگاه ها و مربیانی هستند که علی رغم دارا بودن مدرک معتبر و رسمی از سازمان های مربوطه داخلی، کارآموزی هایی با پایین ترین استانداردهای فنی، علمی و ایمنی را برگزار می کنند و در قبال آن هزینه های قابل توجهی را تحت عنوان آموزش و استهلاک فنی تجهیزات از کارآموزان دریافت می نمایند. متاسفانه هیچ شخص یا سازمانی نیز رسما بر فعالیت آن ‌ها نظارت ندارد؛ چراکه عمدتا به دلیل کوچک بودن جامعه کوهنوردی در هر شهری مسئولین امر، صاحبین آموزشگاه ها و مربیان از همنوردان و دوستان یکدیگر بوده و امکان انتقاد و ایراد فنی بر فعالیت های یکدیگر را ندارند. در طرف مقابل عده ای دیگر از افراد نیز بدون هیچ مدرک معتبر، آموزش و تجربه کافی اقدام به آموزش دیگران و یا برگزاری تورهای ورزشی نموده و با انتقال مطالب نادرست جان علاقه مندان به کوهنوردی را به خطر می اندازند.

شاید علت اصلی تمامی این مشکلات این باشد که عده ای از مربیان و افراد سودجو، آموزش کوهنوردی و برگزاری برنامه های آن را به عنوان شغل اصلی خود و منبعی برای کسب درآمد قرار داده اند. حتی با چنین فرضی نیز بایستی اخلاق حرفه ای و شرافت کاری بر این امر حاکم باشد که متاسفانه در اکثر موارد نیست.

همانگونه که پیشتر اشاره کردیم متاسفانه مطالب و آموزش های گسترده و پر اهمیت سنگنوردی در قالب یک کارآموزی کوتاه و ناقص سه یا چهار روزه به کارآموزان ارائه می گردد که برخی از مربیان حتی در همین زمان کوتاه نیز صرفه جویی کرده و از آموزش وجدان مدار خودداری می کنند.

همواره این دغدغه‌ برایمان وجود داشته که به عنوان عضوی بسیار کوچک از جامعه کوهنوردی ایران چگونه می توانیم گامی مثبت در مسیر حل این مشکلات برداریم. در همین راستا بر آن شدیم که با راه اندازی یک پایگاه اینترنتی جامع و کامل در ابتدای امر تمامی آموزش های مربوط به کوهپیمایی و کوهنوردی فنی را به رایگان در اختیار علاقه مندان قرار دهیم و با برگزاری کلاس های تئوری و عملی رایگان در طبیعت نیاز آن ها به آموزش را بی هیچ هزینه ای مرتفع سازیم. همچنین برای تامین تجهیزات انفرادی و گروهی نیز تدابیری اندیشیده ایم که در بخش همکاری با ما به گوشه ای از آن ها اشاره شده است.

امیدواریم که در ادامه بتوانیم با گسترش مطالب ارائه شده، تمامی شاخه ها و زیر شاخه های کوهنوردی را پوشش دهیم تا تمامی نیازهای علاقه مندان این عرصه را مرتفع سازیم و همچنین با ترویج آموزش رایگان زیر نظر مربیان حرفه ای و با تجربه دست سودجویان و تنگ نظران را از کوهنوردی و سنگ نوردی کوتاه کنیم.

در این راه همیاری و همدلی مربیان دریا دل، علاقه مندان فعال و حامیان عزیز چراغ راه ما و هموار کننده سختی ها خواهد بود.